Abstract
Since 2020, the incorporation of “programming education” into all elementary school subjects in Japan has raised questions about its implications in areas such as music education. This study aims to contextualize that reform in the history of music education in Japan, as well as to examine its key concepts on the basis of Japanese curricular guidelines and reports on its implementation in music. Findings suggest that, while the moralizing intent of the music curriculum remains, incorporating programming may have favored exploratory learning with software, alongside the adoption of computer science jargon in music activities. However, it may also outline new roles for music as a subject in the school curriculum. In that context, music would serve human resource development needs for the realization of Society 5.0, one of Japan’s latest socioeconomic goals.
References
Bauer, William I. 2014. Music Learning Today: Digital Pedagogy for Creating, Performing, and Responding to Music. Nueva York, NY: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199890590.001.0001
Bocconi, Stefania, Augusto Chioccariello, Giuliana Dettori, Anusca Ferrari y Katja Engelhardt. 2016. Developing Computational Thinking in Compulsory Education: Implications for Policy and Practice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://doi.org/10.2791/792158
Chong, Eddy K. M. 2018. “Teaching and Learning Music through the Lens of Computational Thinking”. En Proceedings of the International Conference on Art and Arts Education (icaae 2018), editado por Kuswarsantyo, Dedy Sartono, Ayu Niza Machfauzia, Dwi Retno Sri Ambarwati y Tutut Herawan, https://doi.org/10.2991/icaae-18.2019.1
Dorfman, Jay. 2013. Theory and Practice of Technology-Based Music Instruction. Nueva York, NY: Oxford University Press.
Fukami, Yukiko y Takahiro Konashi. 2019. Ongakuka kyōiku to ICT 音楽科教育とICT [Educación musical y TIC]. Tokio: Ongakunotomo-sha.
Honda, Toshiaki y Fumika Akama. 2017. “Programming kyōiku ni tsuite – Jōhō literacy no kan’yō ka ICT jinzai ikusei ka” プログラミング教育について―情報リテラシーの涵養かICT 人材育成か― [De la educación en programación: ¿promover la alfabetización informacional o desarrollar personal capacitado en TIC?]. Bulletin of the Faculty of Education 66: 367-386.
Ikuo, Jun. 1938. “Gakufu gakushū no kyōikuteki kachi” 楽譜学習の教育的価値 [El valor educativo del aprendizaje de la notación musical]. Gakushū kenkyū 17 (10): 72-77.
Imada, Tadahiko. 2012. “The Grain of the Music: Does Music Education ‘Mean’ Something in Japan?”. En The Oxford Handbook of Philosophy in Music Education, editado por Wayne D. Bowman y Ana Lucía Frega, 147-162. Nueva York, NY: Oxford University Press.
Isawa, Shūji. 1971. Yōgaku kotohajime. Ongaku torishirabe seiseki shinpōsho 洋楽事始-音楽取調成績申報書, revisado y anotado por Masami Yamazumi. Tokio: Heibon-sha.
Jones, Patrick M. 2007. “Music Education for Society’s Sake: Music Education in an Era of Global Neo-Imperial/Neo-Medieval Market-Driven Paradigms and Structures”. Action, Criticism, and Theory for Music Education 6 (1). http://act.maydaygroup.org/articles/Jones6_1.pdf
Keidanren. 2018. “Society 5.0”. Keidanren, 13 de noviembre de 2018. www.keidanren.or.jp/policy/2018/095.html
Mashino, Susumu. 1986. Mashino Susumu ongaku kyōiku wo kataru: Mashino Susumu sensei taikan kinen chosaku-hen 真篠将音楽教育を語る―真篠将先生退官記念著作集― [Narrar la educación musical de Mashino Susumu: escritos conmemorativos en ocasión del retiro del maestro Mashino Susumu]. Tokio: Ongakunotomo-sha.
MEXT 文部科学省 (Ministerio de Educación, Cultura, Deportes, Ciencia y Tecnología). 2018a. Kyōin kinmu jittai chōsa (Heisei 28-nendo) no shūkei (kakuteichi) ni tsuite 教員勤務実態調査(平成28年度)(確定値)について [Sobre los totales del relevo de estado laboral de los docentes (ciclo 2016) (cifras definitivas)]. www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chukyo/chukyo3/079/siryo/__icsFiles/afieldfile/2018/09/28/1409717_4_1.pdf
MEXT 文部科学省 (Ministerio de Educación, Cultura, Deportes, Ciencia y Tecnología). 2018b. Shōgakkō gakushū shidō yōryō (Heisei 29-nen kokuji). Kaisetsu. Ongakuhen 小学校学習指導要領(平成 29 年告示)解説 音楽編 [Comentarios al currículo de educación primaria anunciado en 2017. Música]. www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_007.pdf
MEXT 文部科学省 (Ministerio de Educación, Cultura, Deportes, Ciencia y Tecnología). 2018c. Shōgakkō gakushū shidō yōryō (Heisei 29-nen kokuji) Kaisetsu. Sōsokuhen 小学校学習指導要領(平成 29 年告示)解説 総則編 [Comentarios al currículo de educación primaria anunciado en 2017. Reglamento general]. www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_001.pdf
MEXT 文部科学省 (Ministerio de Educación, Cultura, Deportes, Ciencia y Tecnología). 2018d. Society 5.0 ni muketa jinzai ikusei – shakai ga kawaru, manabi ga kawar に向けた人材育成~社会が変わる、学びが変わる~ [Desarrollo de recursos humanos hacia la sociedad 5.0: la sociedad cambia, el aprendizaje cambia]. www.mext.go.jp/component/a_menu/other/detail/__icsFiles/afieldfile/2018/06/06/1405844_002.pdf
MEXT 文部科学省 (Ministerio de Educación, Cultura, Deportes, Ciencia y Tecnología). 2020. Shōgakkō programming kyōiku no tebiki 小学校プログラミング教育の手引 [Guía para la educación en programación en la escuela primaria]. www.mext.go.jp/content/20200218-mxt_jogai02-100003171_002.pdf
MIC 総務省 (Ministerio de Asuntos Internos y Comunicaciones). 2010. 2009 National Survey of Family Income and Expenditure. https://www.stat.go.jp/data/zensho/2009/taikyu/pdf/gaiyo1.pdf
Mirai-no-Manabi Consortium. 2018. Shōgakkō ongaku ni okeru programming kyōiku 小学校音楽におけるプログラミング教育 [Programación en música en la escuela primaria]. https://miraino-manabi.mext.go.jp/content/259
Nagayama, Hiroshi. 2019. “Tinkering with Programming Education in Music Classes at Elementary Schools: MusicMaking Activities Using Computer Software”. Bulletin of the Graduate School of Education, núm. 68: 57-65. http://doi.org/10.15027/48460
Nakamura, Tadayoshi. 2019. “Shōgakkō ni okeru oto no gakushū wo tōshita algorithm gakushū” 小学校における音の学習を通したアルゴリズム学習 [Aprendizaje de algoritmos mediante el aprendizaje sonoro en la escuela primaria]. En Shō-chū-kōtōgakkō de no programming kyōiku jissen: Mondaikaiketsu wo mokuteki to shita rironteki shikōryoku no ikusei 小・中・高等学校でのプログラミング教育実践―問題解決を目的とした論理的思考力の育成― [Práctica de la educación en programación en escuelas primarias, medias y bachilleratos: desarrollar el pensamiento lógico para la resolución de problemas], editado por Japan Society of Technology Education, 118-123. Fukuoka: Kyūshū Daigaku Shuppan-kai.
Nishida, Kitarō. 1940. Nihon bunka no mondai 日本文化の問題 [Problemas de la cultura japonesa]. Tokio: Iwanami Shoten.
OECD(Organization for Economic Cooperation and Development). 2018. Education Policy in Japan: Building Bridges To- wards 2030. París: OECD. https://doi.org/10.1787/9789264302402-en
Ogawa, Masafumi. 2010. “Japan: Music as a Tool for Moral Education?”. En The Origins and Foundations of Music Education. Cross-Cultural Historical Studies of Music in Compulsory Schooling, editado por Gordon Cox y Robin Stevens, 205-220. Londres: Continuum International.
Papert, Seymour. 1980. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Nueva York, NY: Basic Books.
Satō, Manabu. 2021. Daiyoji-sangyōkakumei to kyōiku no mirai – Postcorona jidai no ICT kyōiku 第四次産業革命と教育の未来―ポストコロナ時代のICT教育― [La cuarta revolución industrial y el futuro de la educación: la educación con TIC en la era poscovid]. Tokio: Iwanami Shoten.
Serrano Pastor, Rosa María. 2017. “Tecnología y educación musical obligatoria en España: referentes para la implementación de buenas prácticas”. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, núm. 14: 153-169. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54848
UNESCO. 2010. Seoul Agenda: Goals for the Development of Arts Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190692
Wing, Jeannette M. 2006. “Computational Thinking”. Communica- tions of the ACM 49 (3): 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
Copyright 2022 Estudios de Asia y África